10 minuten leestijd

Dit jaar hebben we voor het tweede jaar de Delftpas. Mijn kinderen zijn nu 4 en 7 jaar oud en het wordt steeds gemakkelijker en leuker om buiten Delft ook op stap te gaan met de pas. Omdat de Delftpas aangesloten is bij de Rotterdampas zijn er in Rotterdam veel musea, theaters, excursies en bedrijven waar je ook korting krijgt met de Delftpas. Deze keer zijn we met de pas op stap gegaan in Rotterdam in plaats van Delft. Om precies te zijn, we hebben een bezoek gebracht aan Villa Zebra. Een plek om een heerlijke creatieve middag door te brengen met het hele gezin.

Kunstlaboratorium

“Villa Zebra is een uniek museum en kunst­laboratorium speciaal voor kinderen”, staat er op de website van Villa Zebra. Ik ben gek op interactieve musea en samen met de kinderen proberen we regelmatig een museum te bezoeken. Ik kon me nog niet precies een voorstelling maken van wat er te zien en doen zou zijn. Dus we lieten ons verrassen. Bij aankomst zien we voor de ingang zwarte en witte stenen kubussen op elkaar gestapeld staan op een zebrapad. Alsof het overstekende schaakstukken zijn, maar dan net anders. Dat begint al goed. Bij de ingang, waar ook meteen de garderobe en de museumwinkel is, laten we onze Delftpas scannen en kunnen we vervolgens gratis naar binnen. Ideaal!

Villa Zebra

Het gebouw van Villa Zebra bestaat uit twee verdiepingen. Op de begane grond loop je meteen het Zebracafé in. Hier staan lange tafels en stoelen en een bar waar je wat kunt bestellen. Maar ook vind je hier een spelletjestafel, een kast met (voorlees)boeken en een enorm poppenhuis! Het poppenhuis is zo groot dat er een bordje bij hangt dat kinderen er niet in mogen klimmen. Je begrijpt, wij brachten ons eerste half uur aan het museum door in het Zebracafé terwijl de kinderen hun fantasie los lieten gaan in het poppenhuis.

Zelf liep ik al even een stukje door en zag ik een workshopruimte en een ruimte om je kinderfeestje te kunnen vieren bij Villa Zebra.  Ook kwam ik erachter dat je verder beneden de tentoonstelling voor de kinderen van 3 tot met 6 jaar vindt. Op het moment dat wij er waren was dit de tentoonstelling ZELF!. Op de bovenverdieping was de net geopende tentoonstelling Ticket to de Toekomst voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar te vinden.

ZELF!

Bij de tentoonstelling ZELF! stond in de ruimte een enorme stellage met deuren, doorkijkjes, ramen en kijkgaatjes aan alle kanten. Voor mij voelde het als een kijkdoos waar je om heen kon lopen en naar binnen kon gaan om verschillende werelden te ontdekken.

Zo was er een circus waar je je kunt verkleden en een optreden kon geven. Dit viel goed in de smaak bij mijn kinderen, en ze verkleedden zich als een clown en een sterke man en gaven een showtje voor ons weg. Papa bediende de knoppen met het tromgeroffel en het applaus voor de ‘special effects’. Aan de andere kanten vonden we een onbewoond eiland, een levensgrote Tangramkat, en een caravan waar je mee op vakantie kon. Villa Zebra omschrijft deze tentoonstelling als ‘interactieve kunstinstallaties die de verbeeldingskracht, taalontwikkeling, motoriek en creativiteit van kinderen stimuleert.

Workshop

Ook deden we mee aan een workshop horende bij ZELF!. Naast de tentoonstellingsruimte is een open, creatieve workshopruimte ingericht. De knutsel schortjes hangen hier in rijen op de haakjes en de kasten zijn gevuld met knutselmaterialen. Aan de lange tafel konden de kinderen een schatkaart maken. Met speciale potloden waarbij je de tekening nat kon maken met ‘zeewater’ (gewoon kraanwater) en de kleuren in verf veranderen. Ook was er speciaal ‘zeeschuim’ (een bruin mengsel) waarde je de schatkaart écht oud kan laten lijken als je dit met een kwast aanbrengt.

Toen de kaart af was mochten ze diamanten steentjes uitzoeken en die in een rond plastic bakje doen. Dit bakje werd vervolgens met een lijmpistool onder de schatkaart gelijmd, precies onder de X waar de schat lag verstopt op je plattegrond. Thuis kan je dan op de plek van de X een gaatje maken en je schat weer ‘opgraven’. Zeer leuk bedacht!

Ticket to de Toekomst

Na ZELF! zijn we de wenteltrap op gegaan naar de voorstelling voor de grotere kinderen. Via een futuristische wandelgang, bestaande uit witte plastic muren en plafonds met een streep verlichting op de grond, kwamen we bij de tentoonstelling. Daar stond al iemand van het museum op ons te wachten om uitleg te geven.

We kregen een zwarte A5 flyer die je kunt uitvouwen naar een A3 poster. Hierop stonden met zilver vragen voor kinderen om ze mee aan de hand te nemen langs de tentoonstelling. Op dit moment haakte onze jongste van 4 jaar eigenlijk al snel af. Want in tegenstelling tot de kleurrijke tentoonstelling van beneden, was het hier vooral klinisch wit, zwart en grijs. Hij ging dan ook snel naar beneden met papa om in de kinetisch zandtafel te spelen. Samen met mijn dochter heb ik Ticket to de Toekomst verder ontdekt.

De tentoonstelling bestaat uit opstellingen van kunstenaars die hadden nagedacht over hoe de toekomst eruit zal zien. Zo werd er een film gedraaid van een natuurdocumentaire over de geïndustrialiseerde natuur met electrische insecten. Er staat een kunstwerk van smeltende letters die je in de spiegel kunt lezen als ‘Ik ben weg’. Ook zat er de kunstenaar Menno Hiele te werken in zijn atelier in het museum. Met hem spraken we over zijn kunstproject, hij denkt er namelijk over na hoe het leven van planten eruit zit als je dit combineert met techniek. Kun je planten bijvoorbeeld laten vluchten voor gevaar met behulp van techniek, iets wat ze uit zichzelf niet kunnen natuurlijk.

Vanáf zeven jaar

We hebben niet alles in de tentoonstelling even goed bekeken. Het is erg filosofisch van opzet. Voor mijn dochter van 7 jaar was dit nog erg ingewikkeld. Als ouder is het ook niet heel toegankelijk om het begrijpelijk te maken voor je kind. Het kost namelijk even tijd om zelf te doorgronden wat er precies wordt bedoeld of beoogd door de kunstenaar. En voordat ik dit zelf goed voor ogen had, was mijn dochter al afgehaakt omdat het te lang duurde en kon ik er niet meer goed met haar over in gesprek komen.

Het gesprek met de kunstenaar vond ik erg leuk. Er zitten blijkbaar wel vaker kunstenaars in de tentoonstelling te werken die graag met bezoekers in gesprek gaan ter inspiratie voor hun eigen kunstwerken. Dat maakt het wel extra bijzonder! Ook de extra uitleg van één van de medewerkers was erg waardevol, hij stelde namelijk vooral open vragen waar mijn dochter en ik verder over konden nadenken. Maar ik denk dat de tentoonstelling met recht gericht is op kinderen vanáf 7 jaar. Dan hebben ze iets meer focus, concentratie en capaciteiten om te denken en filosoferen over ‘wat als situaties’ rondom de toekomst.

Maritiem Museum

We zijn met het openbaar vervoer naar Villa Zebra gereisd. Vanaf Delft is dit erg goed te doen met de trein en daarna metro. Je doet er net zo lang over als met de auto, en het scheelt je het vinden van een parkeerplek én de bijbehorende kosten. Ook vinden mijn kinderen het reizen met de trein al een uitje op zich! Na het bezoek aan Villa Zebra pakten we de tram richting het Maritiem Museum.

Bij het Maritiem Museum konden we ook gratis naar binnen met de Delftpas en hebben we de kinderen lekker laten spelen bij tentoonstelling Professor Plons, op het dak van het museum. Het is in feite een educatieve binnen- en buitenspeeltuin waar kinderen al spelend kennismaken met wat er allemaal gebeurt in en rond de haven. Ook hebben we nog even kort binnen gekeken bij andere tentoonstellingen en op de valreep een speurtocht gedaan samen met één van de museummedewerkers.

We komen hier zeker nog een keer terug, want we hebben lang niet alles gezien. Ook het buitengedeelte hebben we nog overgeslagen deze keer. In deze museumhaven liggen nog allerlei boten en kranen om te kunnen bekijken tijdens een volgend bezoek. Fijn dus dat de Delftpas het hele jaar nog onbeperkt geldig is in dit museum en dat Rotterdam zo goed bereikbaar is vanaf Delft.

Heerlijk dagje Rotterdam & meer info

Tot slot liepen we naar de Markthal waar we onze ogen uitkeken bij alle gerechten, kruiden, fruit, groenten, olijven, vis, gebakjes, ijsjes én natuurlijk bij het prachtige plafond in dit indrukwekkende gebouw! Hier hebben we wat gegeten en daarna zijn we weer op de trein gestapt, terug naar Delft.

Meer info:

Villa Zebra
Adres: Stieltjesstraat 21 in Rotterdam
Website: www.villazebra.nl
De tentoonstelling Ticket to de Toekomst is nog t/m 3 maart 2019 te zien
Route: vanaf Delft kun je met de trein naar Rotterdam Centraal en dan met de Metro naar halte Wilhelminaplein

Maritiem Museum
Adres: Leuvehaven 1 in Rotterdam
Website: www.maritiemmuseum.nl
Route: vanaf Villa Zebra kun je met de metro naar halte Beurs

Markthal
Website: Wikipedia Markthal
Route: vanaf het Maritiem Museum is het 10 minuten lopen naar de Markthal

Ga jij ook wel eens op stap naar Rotterdam voor een dagje uit met het gezin? Welke uitstapjes en activiteiten kun je aanraden? Laat het ons weten in een comment onder deze blog.

De foto’s in deze blog zijn gemaakt door Bloei Blogger Annemarie. Deze blog kwam tot stand in samenwerking met de Delftpas.