10 minuten leestijd

Begin maart 2019 ging de voorstelling Floris van theatergezelschap plan d- in premiere. Een voorstelling over ridders, dapperheid, verwachtingen, moed en je eigen weg vinden. Gericht op kinderen van 6 tot en met 12 jaar oud. Omdat we hier vanuit Bloei niet bij konden zijn, mochten we de initiatiefnemer van plan d-, choreograaf, danser en decorontwerper Andreas Denk, interviewen. Dit gesprek geeft een mooi kijkje achter de schermen en maakt het mogelijk voor Bloei om haar lezers wat extra inside info te geven rondom de voorstelling. Deze vindt namelijk op 10 maart 2019 plaats in Delft, in Theater de Veste.

Waren jullie klaar voor de premiere afgelopen weekend?

“Ja…we waren er klaar voor! Het is altijd spannend zo’n moment waar even alles stil blijft staan. Maar mijn ervaring wijst uit dat zo’n voorstelling na de premiere nog enorm gaat groeien. Ik was echt dik tevreden.”

Wat kun je al vertellen over het verhaal van de voorstelling? Zonder alles te verklappen.

“Floris gaat over een jonge (man) waar van alles en nog wat van wordt verwacht. Hij moet bijvoorbeeld de dood van zijn vader wreken. Dat is geen kinderspel. En dan is daar ook nog zijn tante Aleida, de zus van zijn vader. Tel één en één samen en je weet dat zij er behoorlijk op gespitst is om dat jochie zo ver te krijgen. Floris is immers met zijn 12 jaar al de Graaf van Holland. Dat is nogal wat.

Als je het van onderste boven bekijkt, hebben we toch allemaal met de verwachtingen van de buitenwereld te maken waar we aan moeten voldoen. Hoe gaan we daarmee om en wat doet het met ons? In het geval van Floris kan ik al verklappen dat een ridderopleiding geen makkie is en een behoorlijk zweterige boel.”

Waarom is er gekozen voor Floris de 5e als onderwerp van de voorstelling? Wat was de aanleiding?

“Het idee voor de voorstelling kreeg ik tijdens een familie uitje naar het Muiderslot. Hier kwam ik, na 30 jaar in Nederland gewoond en gewerkt te hebben (Andreas Denk komt uit Duitsland), voor het eerst in aanraking met het leven van ‘dr eene Graaf Floris’. Blijkbaar een middeleeuwse held. Ik vond het kasteel en zijn verhaal zo spannend, dat ik er een voorstelling van wilde maken.”

“Opeens gingen bij mij alle lichten branden. Floris heeft bijvoorbeeld het Binnenhof en de Ridderzaal afgebouwd. Een project van zijn grootvader Floris de 4e en vader Willem II. Allemaal tekens van zijn aanwezigheid. En dan spreken we nog niet eens over het geven van burgerrechten aan de burgers van Amsterdam en Gouda. Of het invoeren van een soort poldermodel waarmee de burgers in Alblasserdam zich konden verenigen tegen het toen al dreigende water. De televisieserie ‘Floris’ kende ik wel, maar dit was niet het uitgangspunt van de voorstelling. De serie gaat ook over ridder avonturen in het algemeen en niet direct alleen over Floris de 5de zelf.”

“Een leuk detail over de stad Delft: Eeuwenlang was het Binnenhof omringd door een gracht en de Hofvijver. Via het Spui was er een toegang naar de stad Delft. Zo werd er bier naar het Binnenhof gebracht. Bier mocht namelijk alleen door steden met stadsrechten worden gemaakt. Den Haag had deze niet en Delft had deze wel. Van deze grachten is alleen een klein stukje bij het Torentje overgebleven, en natuurlijk de Hofvijver.”

Zit er humor in de voorstelling?

“Ja natuurlijk… alleen met humor kan je de werkelijkheid aan.”

En zitten er ook spannende gedeeltes in?

“Nou en of. De middeleeuwen waren donkere tijden, vol van onbekende gebeurtenissen die men met religie wilden verklaren en met een machtige kerk wilde ordenen. Waar de mensen op de proef worden gesteld van de demonen van hun eigen fantasie. We hebben hier ook een scene aan gewijd.”

Waarom is er gekozen voor Floris de 5e als onderwerp van de voorstelling? Wat was de aanleiding?

“Het idee voor de voorstelling kreeg ik tijdens een familie uitje naar het Muiderslot. Hier kwam ik, na 30 jaar in Nederland gewoond en gewerkt te hebben (Andreas Denk komt uit Duitsland), voor het eerst in aanraking met het leven van ‘dr eene Graaf Floris’. Blijkbaar een middeleeuwse held. Ik vond het kasteel en zijn verhaal zo spannend, dat ik er een voorstelling van wilde maken.”

“Opeens gingen bij mij alle lichten branden. Floris heeft bijvoorbeeld het Binnenhof en de Ridderzaal afgebouwd. Een project van zijn grootvader Floris de 4e en vader Willem II. Allemaal tekens van zijn aanwezigheid. En dan spreken we nog niet eens over het geven van burgerrechten aan de burgers van Amsterdam en Gouda. Of het invoeren van een soort poldermodel waarmee de burgers in Alblasserdam zich konden verenigen tegen het toen al dreigende water. De televisieserie ‘Floris’ kende ik wel, maar dit was niet het uitgangspunt van de voorstelling. De serie gaat ook over ridder avonturen in het algemeen en niet direct alleen over Floris de 5de zelf.”

“Een leuk detail over de stad Delft: Eeuwenlang was het Binnenhof omringd door een gracht en de Hofvijver. Via het Spui was er een toegang naar de stad Delft. Zo werd er bier naar het Binnenhof gebracht. Bier mocht namelijk alleen door steden met stadsrechten worden gemaakt. Den Haag had deze niet en Delft had deze wel. Van deze grachten is alleen een klein stukje bij het Torentje overgebleven, en natuurlijk de Hofvijver.”

Hebben jullie veel research gedaan voorafgaand aan de voorstelling, naar het verhaal van Floris van 700 jaar geleden?

“Ton Offerman, de regisseur, heeft heel veel gelezen en hier een soort ‘the best of’ van gemaakt. Rond deze verhalen is vervolgens de voorstelling gemaakt. Immers, er zijn altijd raakvlakken tussen het verleden en het heden. Gebeurtenissen waar wij ons aan kunnen spiegelen en eventueel ook iets van kunnen leren. In het verhaal van Floris zitten bijvoorbeeld een heleboel aanknopingspunten waar zowel kinderen als grote mensen dagelijks mee te maken hebben. Denk maar aan: Lost wraak iets op? Kan ik met een zwaard een oorlog winnen? En zo ja, voor welke prijs en wat doet het met mij? Hoe ga ik om met pesten en vernedering? Ga zo maar door….”

Floris wordt natuurlijk uiteindelijk ontvoerd, gevangen gezet in het Muiderslot, en daarna gedood. Niet zo’n prettig einde voor Floris. Komt dit ook terug in het verhaal? Of hebben jullie een ander einde?

“Hey, je hebt wel goed opgelet tijdens de geschiedenisles! 🙂 Ja, Floris werd gruwelijk vermoord, en we kunnen alleen maar gissen naar de reden. Wellicht vanwege zijn open houding en streven naar meer burgerrechten of misschien omdat hij domweg grote ruzie had met een andere edele. Of wellicht allebei. We vonden het vermoorden van de held echter niet zo belangrijk en richten ons meer op zijn leven. Hier volgden wij in grote lijnen zijn enorme strijd tegen de West Friezen.”

Hoe ziet het decor eruit? Paarden? Harnassen?

“Ja, alles zit erin, maar wel in een theatraal abstracte vorm. Verder hebben wij een enorm achterdoek van monnikenpijen laten naaien. Dit werkt enorm goed en geeft een soort kader van de tijd en de stemming waarin het verhaal zich afspeelt.”

In de trailer wordt er niet gepraat. Is dat ook zo in de voorstelling?

“In de voorstelling hebben wij een soort commentator. Zij praat op gezette tijden. Alle andere teksten worden gezongen in liedvorm of als spreekgezang en natuurlijk vooral gedanst. Dit is spreken met je lichaam.”

“De muziek is speciaal voor de voorstelling gecomponeerd door niemand minder dan de Amerikaanse componist David Dramm. Het was een eer om met hem te mogen werken. Ik vind dat hij een mooie mix van hedendaags en moderne klanken en melodie heeft gecomponeerd. Ook de teksten zijn niet van de minsten, namelijk Ewout Eggink. Hij is zelf ook acteur en regisseur.”

Ik zie dat er een goochelaar mee doet. Wordt het spectaculair?

“Overal waar een goochelaar is, is magie en verbazing en natuurlijk ook spektakel. Er zit zelfs vuur in de voorstelling! We hebben de goochelaar een bescheiden, maar krachtige rol gegeven. Hij is binnen de magie de vertegenwoordiger van een andere kijk op de wereld, van de verwondering. Voor de wraakzuchtige Floris was dit een echte inspiratie.”

Is het handig om kinderen vooraf aan de voorstelling al het verhaal van Floris te vertellen zodat ze dat alvast een beetje kennen? Of juist niet?

“Het verhaal wordt door ons verteld in de voorstelling je hoeft het niet van te voren te hebben gelezen. Het is echter altijd goed om je met een thema van een voorstelling bezig te houden. Uiteindelijk willen we de verbeelding van de kinderen het verhaal zelf af laten maken.”

Welke boodschap wil je mee geven aan de kinderen met de voorstelling?

“Vind je eigen weg. Laat je niet bang maken door de invloeden van anderen. Luister naar je eigen kracht. Wees moedig en vastberaden. Wraak lost niets op. Pesten is van alle tijden en je moet je daar niets van aantrekken. Verder ook een stukje geschiedenis. Over een niet zo bekende, maar wel heel belangrijke Nederlandse held.”

Floris in Delft

Op 10 maart om 1430 uur speelt de voorstelling Floris in Theater de Veste in Delft. Ik ga hier naar toe met mijn zoon van bijna 6 jaar. Ik heb er echt ontzettend veel zin in, want de voorstelling klinkt echt geweldig. Dat theatergezelschap plan d- mooie voorstellingen kan maken ontdekten we bij Bloei vorig jaar al, toen Bloei Blogger Alice samen met haar dochter naar het ‘IJspaleis‘ ging. Ben je ook benieuwd naar deze voorstelling vol geschiedenis, heldendom, magie, dans, muziek, humor, spanning en verwondering? Een ticket koop je via de website of aan de kassa van het theater. Een kinderticket kost € 14,- (of € 12,- met Delftpas) en een volwassenticket kost € 15,50. Voorafgaand aan de voorstelling kunnen kinderen ook nog deel nemen aan een ridderdans workshop, voor € 5,-.

De foto’s in deze blog zijn beschikbaar gesteld door plan d-. De blog is geschreven in samenwerking met Theater de Veste en plan d-.